.

.

rakan blogger....

terbaik bulan ini

Selasa, 10 Januari 2012

Cadbury dicipta penjual teh, kopi

Cadbury adalah syarikat manisan diasaskan di British. Ia merupakan industri kedua terbesar, selepas produk gabungan Mars dan Wrigley. Cadbury beribu pejabat di Cadbury House di Uxbridge Business Park, England.

Sejarah Cadbury bermula pada tahun 1824 iaitu, apabila John Cadbury, seorang penjual minuman teh dan kopi berasal dari Bull Street di Birmingham, England berjaya mencipta minuman kokonya sendiri.


Semenjak itu, John terus memberi tumpuan terhadap penghasilan minuman koko dan coklat. Produk tersebut dihasilkan di kilangnya di Bridge Street.


Ia dikendalikan secara perkongsian bersama saudara lelakinya, Benjamin. Syarikat atas nama Cadbury Brothers Birmingham kemudian diwujudkan. Produk minuman coklat pada ketika itu dicipta untuk golongan kaya sahaja kerana kos pengeluarannya tinggi.


Dua saudara itu, kemudian berhijrah ke London pada tahun 1854, setelah menerima perkenan diraja sebagai pengeluar coklat dan koko untuk Ratu Victoria. Sekitar tahun 1850-an, pengurangan cukai import terhadap koko diberikan sekali gus, memberi peluang kepada rakyat turutuntuk menikmati keenakan coklat.


Antara produk yang laris adalah Cadbury Cocoa Essence. Syarikat akhirnya menamatkan operasi perdagangan teh pada tahun 1873 dan memberi fokus kepada industri coklat. Pada masa sama, pakar pembuat manisan, Frederic Kinchelman dilantik sebagai rakan kongsi. Gabungan itu membawa kepada perkongsian resipi dan rahsia pengeluaran Cadbury.


Pada 1878, anak lelaki John Cadbury iaitu Richard dan George mengambil alih syarikat, selepas persaraan bapanya pada tahun 1861 dan kejayaan demi kejayaan ditempa hingga kini.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...