.

.

rakan blogger....

terbaik bulan ini

Isnin, 18 Mac 2013

Syeikh Ahmed Hoosen Deedat


Syeikh Ahmed Hoosen Deedat Al Hafiz di lahirkan pada 1 Julai 1918 di daerah Suraj,India.Beliau merupakan seorang cendekiawan,pengarang,pensyarah dan pemidato.Beliau di kenali dunia sebagai salah seorang pakar pembicara yang amat handal khususnya dalam sessi perdebatan umum yang memerihalkan tentang masalah keagamaan Islam bersama agama-agama lain.

Pada tahun 1957,Syeikh Ahmed Deedat bersama dua r
akan nya telah mendirikan ISLAMIC PROPAGATION CENTRE INTERNATIONAL (IPCI) dan beliau menjadi presidennya sehingga pada tahun 1996.

Buku penulisan dan terbitan beliau bertajuk THE CHOICE adalah antara buku paling laris di jual,buku ini telah di sebarkan secara meluas ke Afrika Selatan,hingga ke Eropah,Asia,oceania,bahkan
Amerika Utara dan Selatan.

Dalam buku ini Syeikh Ahmed Deedat mengupas tentang perbezaan antara Islam dan Kristian,beliau mengupas habis-habisan beberapa kesalahan yang beliau temukan dalam Alkitab Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru.

Berkat usaha penulisan dan penerbitan buku ini,beberapa tokoh Kristian telah memeluk Islam,di antaranya ialah Kenneth Jenkins yang kini di kenali sebagai Abdullah Al Faruq dan bekas misionaris Gary Miller yang kini di kenali sebagai Abdul Ahad Omar.

Syeikh Ahmed Deedat kembali kerahmatullah pada 8 Ogos 2005 di rumahnya di Trevennan Road,Verulam,wilayah Kwazulu-Natal,Durban.Belia
u meninggal dunia kerana menderita sakit angin ahmar yang di deritainya sejak 1996.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...